Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A

Vi digitaliserer utsendelsen av faktura

Publisert , Oppdatert 01. mars 2019
Digital faktura

Herøy kommune er i ferd med å gjennomgå sine tjenester med sikte på økt bruk av digitale verktøy, der det gir effekt. Som del av dette arbeidet innføres ny rutine for utsending av faktura i slutten av mars 2019. 

Hvilke konsekvenser har dette for deg?

Den nye løsningen innebærer at alle faktura blir forsøkt sendt digitalt, som eFaktura, AvtaleGiro, Vipps regning, digital postkasse (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig vil fakturaen bli levert som papirfaktura i postkassen din.

Avtalegiro

Dersom du som kunde har AvtaleGiro, vil også betalingsvarselet bli forsøkt distribuert digitalt. Den nye fakturablanketten vil ikke ha noen girodel til brevgiro. En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.

eFaktura

eFakturaavtale oppretter du i banken din. Med eFaktura er du kan du være sikker på at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt så du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. 

Faktura via Vipps

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet for å tilby Vipps regning. Dette forutsetter at du bruker Vipps, og har aktivert Vipps regning inne i appen.

Faktura i Digipost/eBoks

Hvis du har digital postkasse kan du få faktura i den. Gjelder ikke hvis du har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen, da vil du motta faktura gjennom disse kanalene som før.

Faktura som vedlegg i e-post

Hvis vi har din e-post adresse i vårt system kan du få faktura som vedlegg i en e-post. Gjelder kun hvis du ikke bruker en av de digitale kanalene som er nevnt ovenfor.

Faktura i postkassen?

Hvis du ikke benytter deg av noen av de digitale kanalene vi har omtalt her vil du få fakturaen din i postkassen på samme måte som før. Den eneste forskjellen du vil merke er at utseendet på fakturaen er litt annerledes. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om du ønsker å benytte brevgiro må du fylle ut en tom giroblankett. Tomme giroblanketter kan du få ved å henvende deg til servicekontoret på Herøy rådhus. Informasjon som du må fylle ut i den tomme giroblanketten er: 

  • Beløp
  • Betalerens bankkontonummer
  • Betalt av
  • Betalt til
  • Kundeidentifikasjon (KID)
  • Kroner og øre
  • Til konto

Har du spørsmål angående dette kan du kontakte regnskapssjef Heidi Mathisen, tlf 75075603.