Miljøtjenesten

Miljøtjenesten skal ha en planlagt prosess med klare mål og virkemidler, hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til brukeren. Man skal støtte egeninnsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt i samfunnet. Prosessen skal være et individuelt tilpasset tilbud som tar utgangspunkt i mestring og motivasjon, for å oppnå bedre funksjonsnivå, forebygge tilbakefall og redusere plager.

Miljøtjenesten finner du i Herøy omsorgssenter, Karolineveien 50, 8850 Herøy. 

Søknadsskjemaer for pleie- og omsorgstjenester finner du under "Skjema A-Å".

Enhetsleder for Miljøtjenesten (Nesveien botiltak, ruskoordinator, miljøarbeidertjeneste og Valsåsen bofellesskap):

Servicekontoret v/Herøy omsorgssenter: Tlf. 75068030 E-post: post.hos@heroy-no.kommune.no

Miljøtjenesten er faglig ansvarlig for følgende tjenester:

  • Hjelp til å identifisere utfordringer
  • Individuell oppfølging
  • Hjelp til å tilrettelegge hverdagen, aktivisering i hjemmet og ute i det sosiale liv
  • Støttesamtaler, råd og veiledning
  • Informasjon og veiledning i forhold til andre hjelpetiltak og instanser
  • Koordinering og samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere
  • Lære hvordan håndtere utfordringer på en bedre måte
  • Støttekontakt
  • Avlastningsordning
  • Praktisk bistand
  • Rusarbeid
  • ADL-trening
  • Kommunal bolig

Riktig tjeneste i riktig mengde 
En del av tjenesten vil ha fokus på unge brukere over 18 år. Miljøtjenesten er sammensatt av en tverrfaglig gruppe mennesker med forskjellige utdanninger og forskjellige interesser. Vi søker å utnytte ressursene hos hver enkelt til tjenestemottakernes beste i innsatsen for en «bedre» hverdag. 

I et første møte med tjenestemottakerne vil miljøtjenesten samarbeide for å få oversikt over hva de ulike utfordringene og skape en oversiktlig situasjon. Dette følges opp med videre samarbeid for å få klarhet i hva som er viktigst å jobbe med.

Ut i fra denne avklaringen vil det settes inn tiltak fra rett tjeneste i rett mengde. Ting endrer seg, behov endrer seg, og miljøtjenesten vil derfor etter tre måneder evaluere samarbeidet og kvaliteten på tiltaket. Tjenestemottaker vil derfor i første omgang få et vedtak på tjeneste i tre måneder. Blir det vurdert at behovene endrer seg, vil miljøtjenesten regulere tiltakene deretter. Det kan være at tjenestemottaker har mindre behov, har behov for en annen tjeneste, eller at personen trenger bistand over lenger tid. På denne måten holder både tjenestemottaker og miljøtjenesten fokuset på hva som er viktigst å jobbe med. Forventningen er at det vil korte ned tiden som behøves for å få en «bedre» hverdag, der tjenestemottaker håndterer sine utfordringer på en bedre måte.

En riktig tjeneste i riktig mengde er viktig for alle våre tjenestemottakere. 

Miljøterapeutisk tilrettelegging 
En del av tjenesten vil tilby en målrettet, miljøterapeutisk organisering av din hverdag. Her er vi også tverrfaglig sammensatt og kan tilrettelegge for mer langsiktige hjelpetiltak for personer som har en særskilt krevende hverdag.

Herøy kommune har i dag 2 tiltak, Nesveien Botiltak og Valsåsen Bofellesskap, hvor miljøtjenesten tilbyr en slik tilrettelegging.

Støttekontakt/avlastning  
Vi kan tilby støttekontaktordning og avlasting for personer som har en livssituasjon hvor enten deres nærmeste ikke strekker helt til i noen av dagliglivets situasjoner eller for andre personer som oppfyller vilkårene for en slik tjeneste.

Herøy kommune vil ha en egen miljøarbeider i miljøtjenesten som forestår støttekontaktfunksjonen.

Rusarbeid 
Herøy kommunes rusarbeid må ta hensyn til at det kan være store variasjoner i den enkelte tjenestemottakeres rusmiddelproblemer og mestrings- og funksjonsnivå. Noen ruser seg i perioder, andre har en langvarig ruskarriere og kan ha omfattende helsemessige og sosiale vansker og ha behov for bredt sammensatte tjenester.

Herøy kommune har egen ruskonsulent som er tilknyttet miljøtjenesten. 

Tverretatlig samarbeid 
Miljøtjenesten skal samarbeide med andre enheter i kommunen og med andre faginstanser spesielt i forhold til brukere med sammensatte problemer med sikte på å finne helhetsløsninger for å komme ut av en vanskelig livssituasjon.

Miljøtjenesten vil i samarbeid med tjenestemottaker opprette kontakt med andre faginstanser som er nødvendig i den enkelte sak. Miljøtjenesten har et særlig ansvar for å ta initiativ til tverrfaglig samarbeid overfor tjenestemottakere som har et hjelpebehov fra flere instanser.

Priser

 

Husleie/døgnpris:                                      
Korttidsopphold og dag/natt i institusjonMaksimale satser i henhold til gjeldende forskrifter benyttes. Egenandel inntil 60 døgn pr. kalenderår er for tiden kr. 200,- pr. døgn, og kr. 115,- for dag/natt. Etter 60 døgn beregnes døgnpris for opphold etter forskrift for vederlag.
Kurdøgnpris Herøy sykehjemkr. 2 934,-
Fradrag for boutgifter gis, etter søknad, for de 3 første månedene ved beregning av vederlag for opphold i institusjon.
Husleie i omsorgsboligene i omsorgssenteretkr. 9 230,- pr. mnd. inkl. alarm, strøm og vaskeritjeneste
Husleie i hyblene i omsorgssenteret
(gjelder de som allerede har husleieavtale)
kr. 5 200,- pr. mnd. inkl. alarm, strøm og vaskeritjeneste
Husleie i hyblene i omsorgssenteret for nye beboerekr. 6 200,- pr. mnd. inkl. alarm, strøm og vaskeritjeneste
Husleie i nye utleierom i bofellesskap ved omsorgssenteretkr. 8 588,- pr. mnd.inkl. alarm, strøm og vaskeritjeneste
Korttidsopphold utenfor institusjon inkl. helpensjon, sengetøy/håndklær og vask av tøySamme sats som korttidopphold i institusjon inntil 60 døgn, for tiden kr. 200,- pr. døgn, fra og med døgn 61
kr. 330,- pr. døgn
Døgnpris treningsleilighet og hybel/romkr. 483,- pr. døgn inkl. fullpensjon, vaskeritjeneste og leie av sengetøy/håndklær
Hjemmehjelp/praktisk bistand
Husstandens nettoinntekt før særfradrag etter siste skatteligning.
Egenandeler for praktisk bistand betales som abonnement, men dersom enhetspris pr. time blir billigere brukes denne.
Inntil 2GKr. 240,- pr. mnd. Eller den maksimale sats som til en hver tid er fastsatt i henhold til gjeldende forskrifter
2 - 3Gkr. 944,- pr. mnd. - 126,- pr.time
3 - 4Gkr. 1 233,- pr. mnd. - 164,- pr. time
4 - 5Gkr. 1 537,- pr. mnd. - 205,- pr. time
5G og overkr. 1 840,- pr. mnd - 245,- pr. time.
Leie av trygghetsalarmer fra trygghetssentralenLeie av trygghetsalarmer beregnes til selvkost.
Kjøp av mat på dagsenter som inkl. middag, kaffe og kakerkr. 150,-
Kjøp av kaffe og kaker på dagsenterkr. 60,-
Kjøp av kun middag på omsorgssenteretkr. 104,-
Kaffekr. 20,-
Kveldsmat/frokostkr. 49,- pr. måltid
Middag utkjørtkr. 104,- hel porsjon
kr. 85,- halv porsjon

Fullpensjon for beboere i omsorgsboligene og hyblene:    

  • Frokost   
  • Mellommåltid, saft og frukt, te
  • Lunsj
  • Middag
  • Mellommåltid, kaffe og kjeks/kake
  • Kveldsmat
kr. 170,- pr. dag

Klesvask (utføres av Herøy ASVO)
Leie av sengetøy/håndklær

 

kr. 314,- pr. mnd.
kr. 331,- pr. mnd.
Dette gjelder kun beboere på omsorgssenteret.

Utleie av fellesstua i Karolineveien

Utleie til andre enn de som vedtektene gjelder for
kr. 309,- pr. arr./gang inntil 2 timer.

kr. 619,- pr. arrangement utover 2 timer.

 

 

Karolineveien nr. 12,14,16,18,20,22,38,40,42,44,46,48kr. 7 837,-
Karolineveien nr. 24 A,B,C  og 28 A , B og Ckr. 7 901,-
Karolineveien nr. 15,17,19,32,36kr. 7 912,-
Valsåsen omsorgsbolig/Valsåsstubben nr 3,5,7,9,11,13,15,17,19kr. 7 837,-
Leie av turnuslege/vikarbolig inkl. strøm/internett/TVkr. 8 143,-
Leie av vaktbolig pr. døgnkr. 170,-
Møbelleie/utstyr pr. mnd.kr. 648,-

Boligene har tilrettelagt for fiber/internett som koster kr 99 pr. mnd, og det er inkludert i husleien fra 01.01.2024.

Kommunedirektøren fastsetter betalingssatsene for kortere varighet.

Sist oppdatert

Fant du det du var på jakt etter?